maandag 27 mei 2013

Ioannina

Day 27 - Ioannina

Op de camperplaats aan zee hebben we nog wat gewandeld in een moerasachtig gebied met heel veel kikkers en vlinders. Er zou ook een (niet-giftige) slang van 1,5 meter rondwaren, maar die hebben we niet gezien gelukkig.

's Middags was het weer goed genoeg om aan het strand te liggen en te spelen en we waren de enigen op het hele strand. Dat zal later in de vakantie niet meer het geval zijn, dus dat was wel even genieten.

's Avonds hebben we heel gezellig geborreld met andere verwoede camperaars uit Warnsveld, die maar liefst acht maanden per jaar op reis zijn met hun camper. Ze gaan voornamelijk naar Marokko en dit jaar naar Griekenland en kamperen vooral op camperplaatsen, gedoogplaatsen of wild. Mooie verhalen gehoord. We hebben ook veel tips gekregen voor de reis en camperplaatsen.

We staan nu op een camping in de hoofdstad van de regio Épiros, Ioannina, aan een meer met uitzicht op bergen met nog sneeuw op de toppen. Gisteravond regende het een beetje en de ondergaande zon scheen nog, wat een fantastische dubbele regenboog op het meer opleverde.

Vanochtend zijn we met de fietsen naar de stad gegaan en hebben daar een beetje geslenterd. Daarna zijn we met een boot naar het eiland op het meer gevaren. Je komt aan wal direct in een toeristenvangnet terecht, maar als je iets doorwandelt, kom je op heel idyllische plekken terecht met prachtige bloemen en heel oude bomen.

De zon schijnt en er staat een frisse wind, dus ideaal om dit soort dingen te doen.

Griekenland is een stuk toeristischer dan Italië. Dat is aan de ene kant wel jammer, maar levert ook voordelen op. Een en ander wordt best goed onderhouden, veel mensen spreken hier een beetje Engels en er zijn overal eettenten en cafés. Grieken zijn ook gek op kinderen en zo maak je nog eens een soort van contact met een heeeeel oud vrouwtje uit de bergen, gekleed in het zwart en met een paar missende tanden. Oudere mensen ogen hier ook echt oud en zijn soms nog traditioneel in het zwart gekleed. Jongeren en werkende mensen in de stad zien er net zo modern uit als bij ons in NL. Ook zie je veel oudere mensen met rozenkranzen in de hand lopen en langs de kant van de weg of bij huizen staan een soort heilige huisjes op een paal.

We hoorden ook van een oprukkende neo-fascistische beweging hier in Griekenland die op allerlei manieren de bevolking probeert te mobiliseren, maar de regering begint er een stokje voor te steken.

Morgen vertrekken we naar een camperplaats bij de kloof van het Vikos-gebergte. Het ligt iets noordelijker en moet erg leuk zijn om te wandelen. Daarna willen we oostelijker gaan naar de Meteora-kloosters.

Sent from my iPad by My Vacation HD app (www.myvacationapp.com)