zondag 9 juni 2013

De Meteora kloosters

Day 34 - De Meteora kloosters

maandag 3 juni 2013

Al een paar dagen niets geschreven, maar dat komt omdat we de afgelopen dagen niet veel ondernomen hebben. Gisteren wilde we 's middags met de bus naar de kloosters op de rotsformaties van Meteora gaan, maar de bus kwam niet. Vandaag lukte het in de ochtend wel en zijn we meteen naar het grootste klooster gegaan (Metamorphosis), gebouwd in de 14e eeuw en het is overigens ook nog in gebruik. De kerk binnenin het klooster is volledig bedekt met fresco's. Vanuit het klooster kun je ook andere kloosters op andere rotsen zien liggen.

De Meteora kloosters zijn de belangrijkste Byzantijnse bezienswaardigheid in Griekenland en dat zie je ook door de vele touringcars uit veel landen die af en aan rijden. Er was zelfs een groep Koreaanse vrouwen voor wie wij, en met name de kinderen, een attractie op zich waren. Jasmijn staat op menig mobiele telefoon of camera vastgelegd. Ze was er vooral verbaasd om.

Gelukkig waren we met ons bezoek aan het klooster nog redelijk vroeg, want later kwamen er ook schoolkinderen en nog meer bussen met grote groepen toeristen.

We wilden terug gaan lopen en dat konden we voor een groot deel doen door de bossen tussen de rotsformaties. Daar was geen toerist te vinden. Wel pittig afdalen op een smal stenen pad met een kind op je rug. Onderweg zagen we nog een schildpadje eten van een paddestoel.

Het was een mooi bezoek en leuke wandeling en we hebben veel foto's gemaakt voor ons doen.

'S Middags hebben we in het zwembad nog even gezwommen en daarna stond er een verrassing op onze tafel. Andere camperaars, een Zwitsers gezin met wie we veel contact hebben, hadden van moerbeien van de moerbeibomen op de camping zelf jam gemaakt. Gisteren hadden zij deze met Peter en Fleur samen geplukt. Heerlijk met lekkere vette Griekse yoghurt!

Hun dochtertje Helena heeft al een paar keer met onze kinderen gespeeld.

Van hen hebben wij de tip gekregen om het schiereiland Pílion aan de oostkant te bezoeken. Het ligt niet ver weg en we willen niet te snel door Griekenland reizen, want het is hier goed toeven. Het schiereiland is voor de Grieken zelf een geliefde vakantiebestemming in de zomer.

We hopen ook de komende dagen weer wat vrijer te staan, maar we weten niet of dit gaat lukken.

We krijgen inmiddels ook tips binnen over Roemenië en daar hebben we dan ook veel zin in om naartoe te gaan. Ook omdat je daar vrij mag kamperen, wat ons goed bevalt. We zitten zelfs al stiekem te fantaseren de camper toch wat langer te houden....hmm... :-)

Het grootste Meteora klooster, de Metamorphosis
[Map]

Uitzicht op een ander klooster

Jasmijn was attractienummer voor een groep Koreaan

Schildpadje
[Map]

Sent from my iPad by My Vacation HD app (www.myvacationapp.com)