donderdag 20 juni 2013

Klooster bij Rozhen en Rila

Day 49 - Klooster bij Rozhen en Rila

dinsdag 18 juni 2013

De dag begon al behoorlijk warm, alhoewel het 's nachts nog aardig afkoelt. Na het ontbijt en het pakken van de nodige spullen voor onderweg naar het klooster van Rozhen moesten we eerst de weg omhoog klimmen. In die warmte is dat best pittig. Toch lijken de kinderen er niet zoveel last van te hebben. De hoofden zijn rood, maar het humeur is goed!

Het klooster is in gebruik en de afgelopen eeuwen verschillende keren gerestaureerd. Op de binnenplaats groeit een 300 jarige druivenplant met haar bladeren helemaal over de binnenplaats heen begroeid. Prachtig gezicht. De kerk van het klooster is vergelijkbaar met die we in Griekenland hebben gezien. Wederom zijn alle muren bedekt met prachtig bewaarde fresco's, er staan grote (gouden of koperen?) kandelaren en een oude prachtig bewerkte houten deur sluit de kerk af.

Op de terugweg kwamen we een schoolklas met oudere kinderen tegen die het klooster gingen bezoeken en toen we bij de parkeerplaats aankwamen nog één en nog één. Gelukkig waren we op tijd... Na de lunch bij de camper onder de luifel zijn we vertrokken naar West-Bulgarije, naar het grootste en meest bekende klooster van Bulgarije in Rila. Daar staan we nu op de bijbehorende parkeerplaats, betaald. En ook hier is weer een fontein met drinkbaar en koud stromend water. Heerlijk! Onderweg zagen we dat Bulgarije toch iets geciviliseerder is dan dat we gisteren hadden gezien. Grote supermarkten en kindermegastores vind je onderweg. De weg naar Rila was bovendien heel goed begaanbaar.

Het is inmiddels wat afgekoeld want we staan in de bergen. Er bleven maar bezoekers komen vanavond en Peter is nu om 21.00 uur nog naar binnen gegaan, want er kwam zelfs nog een bus met mensen vlak daarvoor het klooster bezoeken. Sanneke bewaakt nu het fort en vlucht naar binnen vanwege de muggen.

Klooster bij Rozhen (BG)
[Map]

Het beroemdste klooster van BG, het Rila klooster

Rila klooster by night

Sent from my iPad by My Vacation HD app (www.myvacationapp.com)