maandag 10 juni 2013

De Olympos berg

Day 41 - De Olympos berg

Even wat inhalen van de afgelopen dagen.

We zijn zaterdag op zondag bij de hoogste berg van Griekenland geweest, de Olympos van bijna 3.000 meter hoog. We konden op de parkeerplaats in de bergen bij een restaurant en plek waarvandaan wandeltochten beginnen, overnachten. We stonden wel een beetje scheef en het regende. Goede reden om uiteten te gaan :-). Frietjes bakken kunnen ze hier niet, maar wel vlees en groenten grillen. En de olijven zijn ook heerlijk in Griekenland.

De volgende dag hebben we een wandeltocht gedaan naar het klooster. We hadden gehoord dat dat met kinderen goed te doen zou zijn. Het was een tocht over een prima begaanbaar pad met steile stukken en soms rotsen waarover we moesten klimmen,langs een bergrivier. Zowel Jasmijn als Fleur hebben de heenweg helemaal zelf (aan de hand) gelopen en bij het klooster hebben we gepicknickt. Het klooster was deels een ruïne en deels gewoon nog in gebruik. Er zat een kloosterling te lunchen toen wij het bezochten. Op de parkeerplaats had een Griekse familie tafels en stoelen uitgestald met eten en een schaap aan het spit.

Op de terugweg was het meer klimmen en met Jasmijn in de rugdrager is dat best pittig. Fleur heeft helemaal zelf terug gelopen, alhoewel we haar wel een beetje moesten aansporen. Bij elkaar zijn we ongeveer vijf uur onderweg geweest.

Meteen daarna zijn we naar een camping onderaan de berg aan zee gereden bij Lithoro aan de oostkust. Na een paar dagen vrij gestaan te hebben, is een camping wel even handig.

Vanmiddag hebben we aan het strand gelegen en ijsjes gegeten. En vanavond gaan we zonder kinderen in het bijbehorende restaurant eten. De babyfoon hebben we net getest, dus dat zit snor :-). Zo de kinderen douchen, eten geven en naar bed doen.

Morgen gaan we wat cultuur opsnuiven bij Vergína, waar een museum met koningsgraven is.

Met nogmaals dank aan camperaar René die een site voor vrije camperplaatsen heeft gebouwd, waarvan wij veel profijt hebben, want in Vergína is ook een aantal vrije plekken.

Wandeling Olympus naar het klooster
[Map]

Sanneke moest een rok aan bij het betreden van het

Het klooster

Griekse familie aan een gegrild schaap
[Map]

Sent from my iPad by My Vacation HD app (www.myvacationapp.com)