zaterdag 6 juli 2013

De Donau delta

Day 63 - De Donau delta

dinsdag 2 juli 2013

We hebben vanochtend een prachtige boottocht door een stukje van de Donau delta gemaakt. Het was goed weer. Nog een beetje fris en wat wind, maar heerlijk weer om een boottocht te maken. De kinderen kregen (te grote) zwemvesten aan en we konden redelijk comfortabel plaatsnemen in de boot.

De tocht ging eerst een stuk over een van de drie brede rivierarmen van de delta en daarna kwamen we op delen terecht waar we een aantal bijzondere vogels hebben kunnen zien. We kennen weliswaar niet de namen, maar die blauwe vogel die we gisteren onderweg ook al hadden gezien, zagen we nog een paar keer. We zagen kraanvogels, pelikanen (heel bijzonder om te zien, vooral om ze te zien (zweef-)vliegen, maar ook blauwe libelles en aan wal varkens, paarden en koeien. De boot voer ons door mangroves, soms zelfs moesten we bukken voor overhangende takken, en door een paar meren met aan de rand heel veel gele en witte waterlelies. Ook hier zag je schade van de storm van de dag ervoor. Al met al zijn we vier uur onderweg geweest.

Ons bezoek aan de Donau delta was het meest oostelijke punt van onze reis en we hebben er ongeveer 6.000 km op zitten. We gaan nu dus eigenlijk alweer terug...

's Middags na de lunch op de camping hebben we nog twee uurtjes gereden richting het noordwesten. Daar hadden we in het Roemenië boek gelezen over een klooster (Mănăstirea Celic Dere, gesticht in 1841 en nu bewoond door 80 nonnen) aan een zijweg van de hoofdweg. Daar staan we nu op de parkeerplaats. Er kwam al snel een mannetje aan aan wie we hebben gevraagd of we hier mochten staan en dat was geen probleem. Tijdens het avondeten kwam er een kudde koeien voorbij en de herder vroeg om een sigaret. Hmm, we roken niet dus konden we hem niet helpen.. Het voelt hier een beetje als terug in de tijd. Oude Dacia's rijden voorbij en paard en wagen uiteraard. Net als in Bulgarije krijgen we ook hier regelmatig gezelschap van zwerfhonden, maar tot nu toe hoefden we voor geen enkele te vrezen. Er houdt er eentje ons gezelschap die wat aandacht wil (maar niet krijgt). De kinderen zijn gelukkig bang voor honden, dus die komen daar absoluut niet bij in de buurt.

Rijden door Roemenië gaat tot nu toe goed. De wegen die wij nemen zijn redelijk goed en zelfs de weg naar dit klooster is goed geasfalteerd. Ook vind je hier prima supermarkten, alhoewel die vooral te vinden zijn bij de steden. Fruit kun je veelal ook langs de kant van de weg kopen en brood is soms wat zoeken. Vandaag vonden we heerlijk brood bij een 'snackbar', wat gewoon een mini-supermarkt bleek te zijn.

Sanneke is een boek aan het lezen over Roemenië. Geen reisgids, maar een boek geschreven door een kenner van Roemenië en daardoor zijn we net iets beter geïnformeerd over de geschiedenis en de cultuur van het land en haar inwoners.

De Dacia van de campingeigenaar
[Map]

Bijzondere vogels in de Donau delta...

Varen tussen de mangrovebossen

Op de boot
[Map]

Pelikanen

Onderweg in Roemenië

Sent from my iPad by My Vacation HD app (www.myvacationapp.com)

1. Hoi San en Peter,
    Leuk om jullie avonturen te volgen! We haddrn het er vandaag nog over: Veel mensen praten er over en zijn het van plan, maar uiteindelijk komt het er niet van. En jullie zijn lekker met z'n viertjes onderweg! En hoe! Wij volgen jullie en genieten op afstand mee!