zaterdag 20 juli 2013

Onderweg naar Sibiu

Day 73 - Onderweg naar Sibiu

vrijdag 12 juli 2013

Pas na negenen werden de kinderen vanochtend wakker, heerlijk. Na het ontbijt besloten we niet meer Brașov te bezoeken maar door te rijden richting de stad Sibiu door o.a. het Lezergebergte. De route (door de provincie Multenië) leek soms wel op Oostenrijk met haar steile weides en prachtige grote huizen waarvan sommige houten gevels mooi bewerkt waren. Dit gebied, ten zuidwesten van Bran, oogde daardoor wat welvarender dan andere delen. Bran en haar kasteel zijn we nog resp. door en langs gereden en het was inderdaad extreem toeristisch.

Tegen de middag vonden we een mooie plek om even te stoppen, bij een houten kerkje. Op het land waren mensen bezig de wilde bloemen en het hoge gras te maaien met een zeis. In de middag passeerden we bij een stad de Lidl en konden we weer wat grotere inkopen doen.

Het werd inmiddels tijd om een plekje te zoeken en onderweg vonden we een bord met de vermelding van een klooster bij Robaia. Het is namelijk heel lastig om in een dorpje te staan, want een pleintje of een ruimere plek om te staan vind je nauwelijks. Men kent hier in de dorpen niet zoiets als een kerkplein of een marktplein. De weg naar het klooster werd steeds slechter en ging uiteindelijk over in een zand/grindweg. De weg voer langs een bergrivier en we zagen al een aantal mooie grasvelden om te staan. Bij het klooster vonden we ook een mooie grasplek tussen de rivier en het weggetje en naast het klooster. Even later kwam er een gammel vrachtwagentje en parkeerde achter ons, waarna er een heel armoedig gezin uit tevoorachijn kwam. We waren net bezig om de blokken onder de wielen te doen en de vader vroeg zich af of we niet pech hadden. Toen dat niet zo bleek te zijn, vroeg de moeder om eten voor de kinderen. Dat hebben we niet gegeven, omdat we eerder meemaakten dat men dan blijft aandringen op meer. Bij het klooster hadden ze brood en andere levensmiddelen meegekregen en bij vertrek hebben we ze een paar koekjes gegeven. Niet heel genereus eigenlijk; de volgende keer gewoon een brood of pak drinken meegeven. Toch wel wennen aan dat verschil in rijkdom en hoe daarmee om te gaan.

Morgen gaan we over een grote pas van de Făgăraș-gebergte met de hoogste top van Roemenië (de Moldoveanu van 2544 m), de Transfăgărașan autoweg terug naar de provincie Transsylvanië, alwaar we de volgens het boekje huiveringwekkende burcht van Vlad Țepeș, Dracula (de Spietser) zullen passeren. Meer informatiemgeeft ons boekje helaas niet. We zullen het zien...

Aan het werk met de zeis
[Map]

Jasmijn

Fleur

De mooie houtbewerkte kloosteringang van Robaia
[Map]

Onze overnachtingsplek

Sent from my iPad by My Vacation HD app (www.myvacationapp.com)